Een van de zeilmaten van de ZeeZeilen trips heeft sinds kort een eigen zeiljacht. Een J99 uit 2021. Voor de de NorthSea Regatta 2024 met Pinkesteren moet de boot overgevaren worden van Almere naar Scheveningen. Op donderdag ga ik samen met Olaf naar de jachthaven met een gepland vertrek van 17:00 uur vanuit de jachthaven. Het plan is om de draaiing van 18:00 uur van de Schellingwouderbrug te pakken en dan bij Loetje aan het IJ een biefstuk te gaan eten, om daarna door te varen naar IJmuiden Marina.
Door een ongeluk op de A6 lopen we vast in een file, waar niet aan te ontsnappen valt. We staan bijna een uur vast en komen pas om 17:30 aan in de jachthaven. De plannen moeten dus om, omdat we Loetje niet op tijd gaan halen. We besluiten in de jachthaven te eten en daarmee geen tijdsdruk meer te hebben en op ons gemak naar IJmuiden kunnen varen. Het is dan 19:30 uur
Als we de jachthaven uitvaren kunnen we zelfs nog even zeilen tot aan de aanloop naar de Schellingwouderbrug bij Durgerdam. Omdat de brug elke 20 minuten draait hoeven we slechts 5 minuten te wachten voordat de brug draait. Daarna kunnen we ook zo door de Oranjesluizen het IJ opvaren. Rond 22:00 uur passeren we Loetje
Het schemert al en het is een leuke ervaring om Amsterdam met verlichting in de avond te passeren. Tegen 23:00 uur wordt het fris aan boord en maken we even een bak koffie om wat warms binnen te krijgen.
Tegen middernacht liggen we in de Zuidersluis van IJmuiden. En gaan we voor ons welkomst biertje. Als ik de kajuit binnen stap ruik ik gas. De mannen buiten ruiken ook gas! Waar komtm het vandaan? Als ze het buiten ook ruiken, moet het van buiten komen. Bij het gasflesje in de bun buiten is de geur het sterkst. We sluiten het gasflesje en morgen zoeken we het probleem wel op. Maar dat betekent ook: geen gebakken eieren met spek en geen koffie voor het ontbijt!
De volgende ochtend gaan we opzoek naar de oorzaak van het lek. Het blijkt uiteindelijk dat de wartel van de aansluiting van de gasslang op de koperleiding, samen met het koppelstuk gespleten zijn. Corrosie in de breuk vertelt ons dat dit een oude breuk is en tijdens de verkoop niet is gedetecteerd. Anderzijds verwacht je en mag dat ook niet bij een boot an 3 jaar oud.
Mark probeert een nieuwe slang te krijgen. Dat lukt helaas niet, want de aansluitingen komen niet overeen. Maar omdat we niet voor 1 gat te vangen zijn en toch graag eieren met spek en koffie willen als ontbijt sluiten we het gasflesje met het goede stuk gasslang en wartel direct aan op het gasfornuis. Lekvrij deze keer, kunnen we ontbijt maken. Daarna zetten we koers naar zee. Het is dan 11:30 uur.
Met een NO-wind tussen de 10 en 14 kts en nog 2 uurtje stroom mee sturen we 200 graden zuid richting Scheveningen. Een J99 is een sportieve zeiler en zeilt als een open boot. Je bent dus veel in beweging en dat is uiteindelijk, zo blijkt na 4 uur zeilen met een top van 10.1 kts, best vermoeiend voor oude mannen ;-).
Rond 15:45 lopen we Scheveningen binnen.