Aan boord hebben wij twee Harken 44 ST double speed elektrische lieren. En deze hebben onderhoud nodig. Helaas heb ik nergens iets kunnen vinden op Internet over hoe dat met elektrische lieren gaat. Vandaar mijn initiatief om hiervan een verslag te maken.
- Plaats een plastic zak met een opening iets groter dan de basis van de lier, of een kartonnen doos, over de lier. Zo kan je geen onderdelen verliezen. Maak een foto of aantekening van hoe de gelijderol is gepositioneerd!
- Verwijder de pen uit het lierhuis met een platte tang en leg die weg
- Maak nu de schroef met een grote schroevendraaier los
- Verwijder nu de bus, waarin de lierhandel wordt geplaatst.
- Verwijder nu de lier trommel. Let op dat je de self tailing ring en toebehoren niet verliest door je hand er overheen te plaatsen als je de liertrommel verwijderd.
- Het interne mechanisme van de lier ligt nu bloot. Je ziet nu twee grote lagers; een kleine boven en een grote onder.Verwijder deze lagers.
- Verwijder de grote ring op de basis van het lierhuis
- Schroef met een imbus sleutel de 5 imbus bouten los
- Trek nu voorzichtig het lierhuis omhoog.
- Let op: in het huis zit nog een klein lager. Verwijder dit ook.
- Het interne tandwiel mechanisme ligt nu bloot
- Verwijder het tandwiel met de 4 pallen
- Verwijder nu het kleinste tandwiel
- Verwijder nu de tandwiel as
- Verwijder het grote tandwiel. Dit tandwiel bestaat uit twee delen. Het onderste grote tandwiel en het bovenste tandwiel . Dit tandwiel heeft twee palletjes die in het grote tandwiel vallen.
- Je hebt nu alle onderdelen van de lier uit elkaar gehaald. Reinig de tandwielen en palletjes in een bak met terpetine en een kwastje. Droog alles zorgvuldig.
- Druppel de palletjes 6 stuks in totaal met lier olie.
- Smeer de tandwielen en lagers(3x) met een kwastje met liervet in. Doe dit vooral niet te dik, maar wel gelijkmatig
- Zet de lieren in omgekeerde volgorde weer in elkaar.