De Juntek accumonitor was er sneller dan gedacht en de 70mm2 accukabel van 20 cm is door De Friese Hoek gemaakt. De accumonitor is opgenomen tussen hoofdschakelaar en de accubank. Alle stroom loopt dus via de shunt van de accumonitor, ook de laadstroom. De accumonitor krijgt zijn stroom direct van de accubank met een vermogen van 0,5W ofwel 0,04A. Dat is dus nog geen 1A per 24 uur.
De accumonitor kan draadloos zijn data doorgeven aan een klein draadloos schermpje, dat 0,4W ofwel 0,033A trekt. De monitor is alleen aan als de hoofdschakelaar aan is en de verlichtingsschakelaar aan SB aan is. Zodoende kan ik zien of er stroom loop / lekt (omdat de verlichting met een aparte schakelaar wordt aangezet).
Hoewel de accumonitor in totaal €28 heeft gekost, weinig dus, is er wel een probleem met de twee M8 aansluitingen van de shunt. Dit zijn bouten met geborgde moeren, maar zijn niet gefixeerd, waardoor de bout dus als het ware doldraait. Je moet dus het printboard losschroeven om aan de onderkant met een steeksleutel de kop van de bout te kunnen tegenhouden. Maar daarna werkt het. Het design van de zware uitvoering de VAT 4300 die tot 400V en 300A kan meten, houdt geen rekening met zware kabels, zoals in mijn geval 70mm2. Dat betekent dat de beschermkap geen ruimte biedt voor zware kabels en bijbehorende ringogen. Je zal dus ofwel de kap weg moeten laten, ofwel ruimte moeten maken in de kap. Dat laatste heb ik gedaan.
Het beeldscherm kan zowel via een 5V USB kabel of via een 12V voeding voorzien worden van stroom. In het laatste geval wordt data draadloos doorgegeven door de accumonitor.
Ik weet nu dat de koelkast bv 5A trekt en dat het boordsysteem, dus windsensor, log, diepte, GPS en de RoosMux samen 2.1A trekt.