Digitaal logboek van de reizen van de Yazz.
Digitaal logboek van de reizen van de Yazz.

NIET KOPEN; Waardeloos product

Begin 2022 had ik op basis van het hydrosoon geluid principe, vanwege het ontbreken van bewegende delen, gekozen voor de Calypso wind instruments draadloze ultrasoon windmeter met een BLE-NMEA0183 koppelkastje, en versterker naar WiFi samen €750,-

Al snel bleek dat de windmeter boven in de mast op een hoogte van zo’n 16,5 meter boven water oppervlak, dus zo’n 15 meter boven dek, zeer slechte verbinding gaf en na korte tijd helemaal geen verbinding meer gaf. Daarom had ik ook de WiFi versterker gekocht. Na het windmeter retour gestuurd te hebben bleek het device kapot (nog geen maand in gebruik) er er werd een nieuw device opgestuurd. De verzendkosten naar Spanje,voor retournering waren voor mijn rekening à €35,-.

Ook het nieuwe device, dat na een paar weken binnen kwam, bleek op deze hoogte niet goed te werken. Ondanks dat er 50m open veld verbinding werd belooft, bleek dit al te veel. Deels mogelijk veroorzaakt door de slagschaduw van de mast. Daarom is de windmeter op een 2m hoge RVS paal op het achtersteven, net iets uit het midden, geplaatst en de versterker binnen 2 meter daarvan in de bakskist. De ontvangst was nu in orde. Maar de opstelling is natuurlijk verre van ideaal.

Nu in maart 2025 heeft de windmeter helemaal de geest gegeven. Ondanks de 2 jaar garantie, waarover je kan discussiëren of dat van toepassing op de datum van aanschaf, geeft Calypso-instruments als antwoord; “dan koop je toch een bedraadde unit…” end of story.

Elk nadeel heeft zijn voordeel; hierdoor was ik gedwongen om de oude windmeter nog eens goed onder handen te nemen. D.w.z. de bedrading, waarvan ik eerder corrosie had geconstateerd, inkorten. Na meten van de spanning zoals die zou moeten zijn, lijken alle 3 de sectoren weer de juiste waarden aan te geven. Voorlopig kan ik dus de windsnelheid en richting weer weergeven op de oude manier. Hiervoor moet wel het ouden NMEA0183 v1.5 signaal zonder CRC-check omgezet worden naar een signaal op V2 met een CRC-check. Gelukkig had ik daarvoor al een keer zelf een NMEATor gemaakt, zie hier

Dat betekent wel dat ik dat ik weer een nieuwe versie van het boordnetwerk moet tekenen….