Digitaal logboek van de reizen van de Yazz.

Najaarsvakantie

Geheel onverwacht zitten we aan het begin van een periode met heel mooi weer. SNel wordt er een plan gemaakt om nog even een weekje te profiteren van dit cadeautje. Op woensdag 16 september varen we ‘s-middags uit richting de sluis. Rond 14:30 uur varen we de sluis uit met een stevig windje N-NO en we hebben een rif staan. Een definitief plan hebben we nog voor de haven waar we vannacht zullen slapen; Stavoren, Hindeloopen, Makkum, Den Oever?
Het gaat hard en om 16:15 gaan we rond bij de hoek Vrouwenzand en we zullen een beslissing moeten nemen waar we naar toe gaan en in welke haven we gaan landen. De Noordelijke wind maakt dat Stavoren niet bezeild is en we nog zeker een uur nodig hebben om er te komen. Gezien de lopende golven heeft Jeannet daar niet veel zin in. Daarmee vallen alle Friese havens af eigenlijk en wordt Den Oever een heel reeƫle optie en daarmee ook Texel als bestemming.

Om Den Oever te bezeilen kunnen we zelfs een beetje vallen en de golven vallen op deze koers mee, dus Jeannet bepaald de koers en we gaan naar Den Oever. Het rif bewijst maar weer dat we een juiste keuze hebben gemaakt. De vlagen lopen regelmatig op tot 28-29 kts over dek en het is behoorlijk werken voor Jeannet achter het roer. Ik neem het over en om 18:00 uur lopen de Marina Den Oever binnen.

We zijn beiden niet eerder in deze haven geweest dus het is even uitzoeken waar we kunne liggen zonder te veel last te hebben van klotsen op de kont i.v.m. de wind en golven. Uiteindelijk gaan we aan de meldtsteiger liggen. Het havenkantoor is al gesloten dus betalen doen we de volgende ochtend.

De volgende dag moeten we op het tij wachten om een beetje gunstig op Texel te komen dus er is nog even tijd voor een wandelingetje. Zo komen we bij het gemaal Leemans waar je goed kan zien hoe ver Noord-Holland / Wieringerwerf onder de waterspiegel ligt. Daarna zetten we koers richting Oudeschild. Het weer is intussen strak blauw met nog steeds een stevig windje en zonder maar een keer overstag te gaan kunnen we Oudeschild binnen varen.

De volgende dagen gebruiken we om op onze elektrische vouwbare mountain bikes het hele eiland om te fietsen; eerst het zuidelijke deel, dan het middelste deel en tot slot het noordelijke deel tot aan de Cocksdorp. De sterke wind die nog steeds waait maakt dat we weer eg blij zijn et de ondersteuning bij tegenwind. Alles bij elkaar fietsen we meer dan 100 km.

Als we ‘s-maandags weer huiswaarts gaan, is er veel minder wind en zeilend halen net Den Oever, maar naar Stavoren moeten we motoren. Omdat dinsdags helemaal geen wind is voorspeld plannen we om binnendoor over de meren naar huis te varen omdat we geen zin in vliegen hebben.