Tijdens het plaatsen van de roosmux op de Backstage herinnerd Arco mij aan een belofte die ik ooit maakte om over te steken naar Engeland. Dus op 4 april komt het team, Arco, Olaf, Mark en ikzelf, bijeen in De Brass in de Houtribhaven om de plannen te concretiseren.
Het weekend, dwz een langweekend vanaf 26 april t/m 29 april zullen we koers zetten naar Lowestoft.
In de dagen voor het vertrek kijken we zeer regelmatig naar o.a. Windy om de voorspellingen te volgen. En die zijn niet best. Precies in de nacht van vrijdag op zaterdag trekt er een kanaalrat over de Noordzee, 21kts en met vlagen tot 36kts Zuid. We zouden dan op 2/3de van de tocht zitten, met nog 6 uur te gaan naar Lowestoft, in het donker en met regen en een aanloop via de North Holm, dus wind tegen stroom. Voor mij was dat de reden om niet naar Lowestoft te gaan. De hele week ligt er al een laag boven Ierland , die zich nu door het kanaal perst. Klote, maar het zij zo.
Maar we hebben allemaal naar dit moment toegeleefd, dus wat doe je dan? Precies Helgoland. Ook voor Helgoland waren de verwachtingen in eerste instantie niet mega gunstig vanwege wat windstiltes, maar verder wel op de heen reis zuidelijke wind en op de terugreis een Noordelijke wind. Prima om heen en weer naar Helgoland te gaan. In de middag van 25 april, met de laatste updates van Windy (ECMWF) besluiten we te gaan. Snel worden er inkopen gedaan om 4 grote mannenmagen te vullen en worden de laatste puntjes op de i gezet; een joon (geleend van Arco),een reddingvlot en een betonschaar (geleend van Olaf) aan boord.
Planning: Het vertrek is op vrijdag om 10 uur, zodat we net na hoogwater in Harlingen(14:34) zijn en dus stroom mee bij Vlieland naar buiten spoelen. Totale lengte is 183 nm, dus we zullen er zo’n 32 uur over doen (sluizen meegerekend). Dus rond 18:00 uur moeten we dan in Helgoland aankomen is het plan. Jeannet heeft voor ons allemaal een lekkere warme muts geborduurd en die zijn goud gebleken!
Vrijdag 26 april ga ik om 8:30 de boot in, ik heb de avond ervoor de watertank volgegooid en de boiler aangezet, en stap in een plas water. Ik zie dat het water boven de vloer staat. WTF? “Ben ik aan het afborrelen?” is het eerste wat door mijn hoofd schiet. Maar ik hoor de waterpomp en dat is raar want die had ik niet aangezet. Het moet dus drinkwater zijn. In de badkamer staat de douchevloer ook vol water. Ik zet de pomp uit en zet de bilgepomp aan, maar die pompt geen water. Bij controle staat deze niet onder water, dus dat is logisch. Dan maar met de manuele bilgepomp pompen. Het voordeel van deze situatie dat je nu weet dat deze het doet. Snel is het meeste water uit de boot gepompt. Inspectie van de watertank leert mij dat deze leeg is; 240 liter water in de boot dus! Nog 20 minuten voordat de mannen er zijn om aan boord te gaan. Het restant water moet er op de hand worden uitgedweild. Om 9:00 is de eerste aan boord en ben ik nog aan het dweilen. Maar al met al is om 9:15 de boot weer droog. En kan ik alle zooi weer in de bakskisten terugleggen.
Als we zijn ingescheept kunnen we om 10:00 uur vertrekken richting Helgoland.
De sluis heeft een kleine vertraging dus dat kost ons inderdaad een uur zoals gepland. Eenmaal buiten met de zeilen omhoog waait het een knoop of 7 à 8 dus hard gaat het niet en de hoek Vrouwenzand is ook nog eens niet bezeild. Daar gaat onze planning, denk ik. Om 15:00 uur, orde grootte, ronden we de VZ-Zuid. De wind trekt iets aan, uiteindelijk naar 15 knopen, en we kunnen nu ruim bezeild Kornwerderzand bereiken. De genaker gaat omhoog en we maken nu weer wat goed. Om 16:45 liggen we voor de Lorentzsluis. Het is dan al bijna 1,5 uur na HW Harlingen, dus stroom tegen op de Boontjes. Toch lopen we daar nog 6 kts SOG. Als we de Pollendam op draaien hebben we maximaal stroom mee en de snelheid loopt op tot ruim 9 kts SOG.
Ik ga het avondeten klaar maken dat Jeannet een dag eerder voor ons heeft voorbereid; Nasi met pittige gehaktballetjes. Het water is vlak de wind komt half in dus koken (opwarmen eigenlijk) is een eitje. Als we de Blauwe Slenk opdraaien moeten we nog even strak en scherp aan de wind om het bezeild te houden en dan kunnen we weer iets vallen de Vliestroom op.
Om 21:30 varen we de Noordzee op en zetten we koers naar het Oosten. Olaf en ik lopen de eerste wacht van 22:00 to 02:00 en dan nemen Mark en Arco het over. We hebben intussen 20-21 knopen wind bakstag, dus we zetten een eerste rif voor de nacht.
Je bent wel even bezig om vanaf halverwege Vlieland de Brandaris te passeren en dan door naar Ameland. Pas tegen 0:00 uur is het avondgloren helemaal verdwenen en zien we heel veel sterren. De maan is er pas vroeg in de ochtend dus het is goed donker als we langs de kardinale boeien sturen. De meesten zijn Noordkardinalen met een enkele Westkardinaal.
Bij het platform Ameland wisselen we de wacht en gaan Olaf en ik pitten. Mark en Arco sturen de Yazz verder door de nacht. Om 6 uur zitten we voor Borkum bij het windpark als ik weer bovenkom. We wisselen weer en we trekken het rif eruit. We hebben 16-17 kts wind bakstag (ZW). Arco en Mark gaan nog een keer slapen. Het is nog zo’n 60 mijl naar Helgoland dus we moeten er rond een uur of 4 kunnen zijn als we deze snelheden behouden.
De wind zwakt echter af en als we bij het eind van het verkeerscheidingstelsel komen, bij de Jade 2 ongeveer, hebben we nog 2 kts SOG. We moeten nog zo’n 17 mijl , dus de motor gaat aan. Naarmate we dichter bij Helgoland komen wordt de deining hoger en hoger. We varen langs een heuse brulboei, de Helgoland-O en om 16:30 uur meren we af in Helgoland. We hebben dan 30, 5 uur gevaren over een afstand van 190 mijl, een gemiddelde van 6.4 kts. We liggen dus 1,5 uur voor op de planning.
We pakken een biertje aan boord en we horen van een Duiste buurman dat we goed pizza kunnen eten bij, volgens hem, de beste pizzeria van de wereld.
Voordat we gaan eten maken we eerst nog een rondje over het eiland, door het dorp en dan via de lange stenen trap omhoog om bovenop het eiland te komen met prachtige vergezichten.
Na het rondje door het dorp, gaan we eten bij volgens sommigen de beste pizzeria van de wereld
Iedereen is moe dus we gaan terug naar de boot, drinken er nog eentje en gaan dan pitten. De volgende ochtend willen we om 10 uur weer vertrekken.
Na een uitgebreid ontbijt maken we de boel klaar om te vertrekken. De route is nu omgekeerd, maar de verwachtingen zijn maar magertjes, weinig wind, wel uit de goede richting en buiige regen.
Er ontstaat een kleine vertraging omdat we nog moeten afrekenen voor de stroom (we krijgen geld terug plus de borg) maar de havenmeesteres is spoorloos. Olaf loopt naar het havenkantoor terwijl wij vast afvaren en pikken Olaf dan bij het havenkantoor weer op.
De wind is zwak en is nog ZW, niet echt een richting in ons voordeel, en het miesert. Opnieuw langs de brulboei en dan pal zuid richting Jade 2. Als we tussen de verkeersoute varen komt er een 300m lang schip met 17kts aanlopen. We hebben geen communicatie met het schip en op de AIS zien we het vertragen en van ons afsturen. Eenmaal voorbij versneld dit schip weer en stuurt terug naar haar oorspronkelijke koers. Wij moeten nu ongeveer pal West sturen. De zon komt door en de wind kakt verder in naar een 5 knopen, dus de motor gaat aan. De komende 100 mijl gaat die niet meer uit, totdat we de Blauwe Slenk opdraaien.
Als we maandagmorgen rond 9:30 uur voor Vlieland de Stortemelkse Gronden oversteken, zie ik dat de batterijspanning nog maar 11,5V is terwijl de motor de afgelopen 15 à 16 uur continue heeft gedraaid. De accu’s laden dus niet bij. Ik pak de electriciteitsschema’s er bij en zie dat er een relais zit die mogelijk het probleem veroorzaakt. Met de voltmeter meet ik spanning van 14,2 volt bij de dynamo; die doet het dus goed. Ik meet ook 14,2 volt op de startaccu(die niet over het relais loopt). Dan meet ik de 85 en de 87 op het relais. Op de ene kant 14,2 V op de andere kant 0V. Aha, het relais schakelt dus niet. Het probleem is gelokaliseerd, nu nog een oplossing. Als ik de schakeldraad (30) volg terug naar de dynamo, zie ik tot mijn schrik dat deze draad is losgetrokken van het dynamohuis. Deze stroom schakelt het relais zodat de stroom naar de accu’s kan vloeien. Als ik de draad tegen de dynamo hou, zie ik de batterijspanning meteen oplopen. Omdat het boutje is verdwenen, moet ik een nieuw M4 boutje regelen. En toevallig heb ik zo’n boutje in mijn “oudeboutjesbakkie” zitten. Het probleem is opgelost en we draaien weer stroom. Dat zal de komende twee uur zeker zo blijven.
Intussen varen we op de Vliestroom, de wind is nog steeds te weinig( 5kts), nog steeds met de zeilen omhoog. Als we eenmaal de Blauwe Slenk indraaien kan de genaker omhoog en kunnen we eindelijk weer zeilen. Met een beetje prikken kunnen we helemaal tot aan Harlingen op de genaker. Intussen trekt de wind ook aardig aan en het moet haast wel een mooi schouwspel zijn om ons over de wadden te zien jagen met de genaker omhoog. Ook de Boontjes kunnen we net met de genaker bezeilen tot aan Kornwerderzand.
In Kornwerderzand moeten we een half uurtje wachten voordat we door de brug kunnen en nog eens een 20 minuten later kunnen we de kleine sluis in. Omdat we op het laatste stuk op de Boontjes met de genaker het Melkmeisje hebben gezeild ging bij de laatste gijp de genaker in een wokkel. Bij het doortrekken via de schoten heeft de genaker klem gezeten tegen de rolfok en de schoten waardoor en een paar kleine scheurtjes in de een na onderste baan van de genaker zijn getrokken. Die kunnen we met het oog op verder scheuren dus niet meer gebruiken vandaag.
Met de noordenwind moeten we dus afkruisen naar de VZ-N en dan pas kunnen we halve wind langs de Friesche kust terug naar Lemmer. Na 32,5 uur zijn we weer afgemeerd voor de deur.
Het was een geweldige tocht naar Helgoland, met een top team, mooi weer, zeker op de heenreis hebben we fantastisch kunnen zeilen. Voor herhaling vatbaar!