De Yazz moet op de wal voor onderhoud. De laatste keer dat ze uit het water is geweest, behalve een reparatie tijdens de zomervakantie in 2017, was gedurende de winter van 2015 naar 2016.
Hoewel er natuurlijk in de boor regulier onderhoud wordt gepleegd, en de buitenkant, weliswaar in het water van uit een rubberbootje, is gepoetst, is de antifouling wel aan een nieuwe beurt toe.
Op 28 mei wordt de boot bij de Friese Hoek, een Yacht Maritiem bedrijf, uit het water gehaald. De avond ervoor als we terugkomen van een weekendtrip zullen we haar onder de kraan varen zodat ze de volgende ochtend vroeg getakeld kan worden.
Als we voor anker in de baai liggen, nagenietend van een bijzonder mooi weekend, komt er plots een onweersbui aanzetten en we zorgen dus dat we als een speer het anker hijsen en richting de Friese Hoek varen. We halen het niet droog en de bui die overtrekt is enorm.
De volgende ochtend wordt Yazz op de kant gezet en ik kan een week klussen. Verassend genoef is de onderkant nog behoorlijk ok, dus weinig aangroei. Slechts wat kale plekken hier en daar. Ook de schroefas anode, vervangen tijdens de reparatie in juli 2017, is nog is prima conditie. Met een zuurbadje is de nog in staat om een vol seizoen mee te gaan.
Het werk zal dus mn bestaan uit bruine snor verwijderen, afspoelen, ontvetten, in de was zetten en uitpoetsen van de romp en nieuw antifouling op het onderwaterschip. Al met al heb je het hele schip dus 4x door de handen dus zo’n kleine 90 meter romp……
Na 3 dagen hard werken in hoge temperaturen is de Yazz weer klaar voor het seizoen….