1 november 2011; ontmast


Voor het eerst is mijn geschiedenis van de Yazz gaat de mast  voor de winter van ’t dek. Blijft toch een spannende gebeurtenis hoewel het achteraf eigenlijk een fluitje van een cent is.

De bakboord spanners en verstaging zijn gemerkt met een tape Eén tape voor het onderwand en een dubbel tapje voor het hoofdwand. Onderwand zit op het voorste gat van de putting en dus zit het hoofdwand op het  achterste gat van de putting.

Als de mast eenmaal op de kant ligt, op een mastenkar, pleeg ik vast wat onderhoud aan een aantal zaken. De schijf van de grootzeilval haal ik los. Die blijkt echter niet versleten, maar dat is wel een aluminium schijf zonder lager, dus daar zal ik iets anders voor verzinnen.

Ook de Dirk moet worden vervangen en de windvaan moet onder handen worden genomen.

Verder is alle verstaging er af. Ter controle heb ik naar de mastankerplaatjes gekeken. Tot mijn schrik bleek er eentje van het onderwand geheel gebroken te zijn en de andere gescheurd. Alle mastankerplaatjes heb ik nu verwijderd en zullen worden vervangen.

Verder wil ik een nieuw dreikleurenlicht met ankerlicht plaatsen, lampjes vervangen van het stoomlicht en het deklicht. Daar zal dan ook wel een nieuwe stroomdraad moeten worden getrokken omdat er nu maar een 2-aderige draad naar het toplicht gaat.

Als de Yazz weer in zijn box licht spuit ik haar af met de hogedrukspuit, zodat ze schoon de wal op kan volgende week.

Zelden heeft ze er zo kaal bijgelegen.