Digitaal logboek van de reizen van de Yazz.
Digitaal logboek van de reizen van de Yazz.

Weer in het water

Op disdag 31 mei is de Yazz weer te water gegaan, ze heeft dan precies een maand op de wal gestaan voor onderhoud. Drie weken langer dan initieel gepland, vanwege drukte bij de tuiger en het wachten op borgingsboutjes voor de bladen van de schroef.

Om 8:30 zijn de medewerkers van de Fries Hoek al bezig om de boot bij de kraan te krijgen; zonder mast is dat een eitje. Als ze eenmaal in het water ligt is het eerste wat ik doe controleren op lekkage bij de nieuw geplaatste dieptemeter, maar alles blijft droog. Een groot lek zit er dus in ieder geval niet. Dan de schroefas ontluchten en ook dat is prima in orde.

De mast wordt door twee man gezet en ik help om de achterstagen aan te slaan en te voorkomen dat ze in de war raken met de andere stagen. Rond 10:15 vaar ik weer richting de Margriet sluis en om 11:uur ligt de boot weer afgemeerd achter het huis.

Daar moet de giek er nog op teruggeplaatst worden en de zeilen moeten ook weer aangeslagen worden. Als ik het grootzeil uit de zak trek stuiteren er een paar kogellagertjes over het dek. Ik kan ze nog net tegenhouden voordat ze het dek afrollen.

Het blijken de lagertjes van een van de zeillatwagens te zijn. Kennelijk heb ik die niet netjes genoeg behandeld en er is een hoekje uitgebroken, waardoor de lagertje er kunnen vallen. Dit is nog een originele Frederiksen karretje, dus 27 jaar oud. Daar komt een Ronstan RC26466 voor in de plaats maar die blijken niet zo makkelijk te vinden te zijn. Uiteindelijk via de zeilmaker een nieuwe besteld; goedkoop zijn ze zeker niet.

RC26466 ball slider battencar

Ik heb op 1 na alle kogeltjes kunnen terugvinden en met wat krachtlijm heb ik het hoekje terug gezet. Dat moet als nood oplossing maar even voldoen. Zo kan ik in ieder geval in het Pinksterweekend even zeilen om te zien of alles er goed op staat.

Als ik de lazyjack wil spannen, zit de lijn muurvast, wat opzich raar is. De lijn blijkt tussen het hulpwand klem te zitten, na inspectie in de mast. Als ik ze aan beiden kanten heb losgemaakt valt de lijn er dan ook zo tussen uit en kan ik het hulpwand weer op spanning zetten.

Bij de vorige verstaging zaten in de wandspanners blokjes die met een schroefje geborgd werden, maar dat systeem blijkt niet meer te verkrijgen. Nu zijn er smart pins; een reepje dubbelzijdig klittenband met een boutje dat je door het schroefdraad van de spanner steekt en dan vastzet op de spannen met het klittenband. Origineel kosten die € 4,95 per stuk en met 16 stuks kost dat rond de €90. Je kan ze ook zelf maken; je koopt een rol dubbelzijdig klittenband van 5 meter x 20mm en RVS boutje, moertje en borgringetjes. Dan kost het € 1,14 per stuk

Zelfgemaakte smart pins

Op eerste Pinksterdag is het qua zeilweer prima weer, dus ga ik even een proefrondje zeilen op het IJsselmeer.