4 juli; op naar Vlieland


Met hoogwater Harlingen om 10:30 willen we om 9:30 bij de Lorentzsluizen zijn. Druk is het niet en alleen de kleine sluis zou voor pleziervaart schutten. We draaien dus enige tijd voor de kleine sluis, maar schot zit er niet in. Over de radio hoor ik een jacht vragen of ze mee mogen in de grote sluis en ik twijfel of ik terug naar de grote sluis zal varen. De kleine sluis moet zo schutten richting onze kant dus lang kan het niet meer duren. We blijven hangen aan het remmingwerk.

Enigzins brutaal vaar ik standvastig de sluis in. We zijn de laatste die meekunnen en als de deur achter ons dicht gaat is er nog geen 5 cm over…..

Via de VHF komt het verzoek binnen om te wachten met draaien van de brug totdat de schepen van de solarrace voorbij zijn. Onduidelijk blijft of ze nu over de weg of over het water komen. Lange tijd gebeurd er niets en liggen we gevangen in de kleine sluis? Daarna moeten we nog geruime tijd wachten totdat de brug draait. We zijn intussen kwart voor twaalf voorbij als we door kunnen varen. Bijna pal voor de wind met een rif gaan we over de Boontjes, alle schepen voor ons passerend en de de schepen achter ons raken verder achterop. Bij Harlingen lijkt de Pollendam niet bezeild, maar we redden het net hoog aan de wind, af en toe een beetje opsteken op de motor om de passerende veerdiensten de ruimte te geven. Kruisend over de Blauwe Slenk komen we op de Vliestroom en kunnen ruimer varend de Stortemelk opvaren. Op de Vlie strijken we de zeilen en hoewel er veel charters liggen te wachten kunnen wij er tussendoor naar binnen. Het is 4 uur.
De gemeentelijke plantsoenendienst doet zijn uiterste best om de rust te verstoren, maar zoals het een ambtenaar betaamt stoppen ze om klokslag 5 uur.

Het is giga druk met charters en het blijkt dat er uiteindelijk 29 in de kom liggen afgemeerd. Er kan er niet een meer bij en wij hebben er nog nooit zoveel bij elkaar gezien in Vlieland. Vlieland ok niet trouwens.
Klaar met Vlieland.

Deel dit artikel: