Digitaal logboek van de reizen van de Yazz.

Vakantie 2015; dag 11-14

Met een paar dagen ” slecht” weer zijn we blijven liggen op Terschelling en hebben met Janke en Jappie het Wrakkenmuseum in Formerum bezocht. We weten nu alles over het gezonken goudschip Lutine voor de kust van  Vlieland en Terschelling.

Nu gaan we naar Harlingen, het weer is zwaar bewolkt, met net aan 3 Bft als we de Slenk invaren. Het is afgaand water en alleen op de West-Meep hebben we stroom mee, maar moeten aanvankelijk met de motor bij varen. Halverwege, voordat we de Vliestroom opvaren trekt de wind naar 10 kts aan en kunnen we weer echt zeilen. We zijn het enige schip dat naar Harlingen gaat en zijn bijna alleen op het water. We komen een paar zeehonden tegen, eentje met een haring in de bek.

Prachtig om deze dieren rond je boot te hebben. Vlak voor de Pollendam strijken we het zeil en gaan op de motor verder, precies op tijd om met de brug van 16:55 door de Sas-brug te kunnen en door naar de Noorderhaven. Er is nog plek zat. Maar tegen een uur of 9 loopt de haven helemaal vol. De Lorentzsluisen draaien een etmaal niet en veel schepen zijn voor de sluiting nog naar Harlingen gevaren, om de volgende dag door te varen naar de eilanden. Veel kleine bootjes, maar met weinig getijde ervaring want veel scheepjes hebben geen lange lijnen aan boord voor een getijde haven.A3E1D97A-89A9-4E34-9E37-1E010BA21D7E

’s Avonds eten we bij restaurant Nooitgedacht. Deze behoort tot onze top 3 restaurants waar we graag eten als we onderweg zijn.