Digitaal logboek van de reizen van de Yazz.

Koningsdag 2015

Omdat we een lang weekend hebben vanwege Koningsdag, hebben we besloten Koningsdag in Hoorn mee te maken. Op Zondag 27 april is het koud en miezerig met een NW windje 4-5 Bft. We kunnen wederom snel schutten, de sluis staat open en het licht op groen van de bakboordsluis. Als de brug open gaat moeten we nade brug wachten totdat de sluisdeuren worden geopend. We moeten dus een 2de keer aanleggen. Daar heeft Jeannet een akkefietje met haar zwemvest; ze kan niet goed bij een bolder en het touwtje van het mechanische mechanisme van haar zwemvest blijft achter de reling hangen waardoor het in werking wordt gezet. Met een harde plof zit Jennet met een grote gel kraag Spaans benauwd te wezen, terwijl ze wel de lijn op de bolder probeert te krijgen. Bikkel! Snel schiet ik haar te hulp; eerst de lijn vast en dan het opgeblazen zwemvest leeg laten lopen zodat we de sluiting kunnen openen. Gelukkig hebben we nog een reserve zwemvest bij ons.
Als we het Jachtengaatje uitvaren kunnen we in 1x Hoorn bezeilen op 295 graden. Als we het Hoornse Hop op varen beginnen we het toch wel frisje te vinden, maar binnen een 1/2 uur liggen we aan wal.
Als we Hoorn in gaan om uit te vinden of er nog iets met Koningsnacht gebeurt, zien we dat er overal wordt gewerkt om een feest te vieren. Wij drinken een biertje en nuttigen een portie bitterballen. We willen later op de avond nog weer terug om mee te feesten.

Dat halen we niet zo blijkt we zijn te rozig en vinden het te koud en gaan naar bed even over twaalven.

’s Morgens eten we ons Captains Breakfest en gaan Hoorn in om iets mee te krijgen van de vrijmarkt. Het is een mooie dag geworden, anders dan voorspeld, en struinen door een behoorlijk druk centrum. Op een terras op de Rode Steen nemen we een cappucino en daarna lopen we terug naar de jachthaven.
We varen rond 12:30 uit en de zon schijnt.
Wederom een NW wind 4 Bft, maar die zal later aantrekken tot 6 Bft als we in de buurt van Lelystad komen. We varen zo’n beetje halve wind (schijnbare wind) en de hoogst gemeten snelheid (voor zover we het hebben gezien) is 10.1 knopen 🙂
Om 14:30 varen we weer door het Jachtengaatje en ook nu kunnen we vrij snel schutten.