Digitaal logboek van de reizen van de Yazz.

13-14 september 2014, Monnickendam

Monnickendam stond ook al een tijdje op onze lijst, maar tot nu toe zijn we daar nog niet geweest. De laatste keer dat ik er was , was in 2007 toen ik de vorige Yazz ging ophalen.

We hebben er allebei wat romantische beelden bij als we vertrekken uit Lelystad. We kunnen meteen door de sluis in en in no-time zijn we geschut. Om 11:30 uur varen we door het Jachtengaatje richting Monnickendam. Het weer is prima, een 10 knopen wind en we varen met een knoop of 6 aan de wind naar Monnickendam.

Het is druk op het water, alsof iedereen  nog even een mooi weekend wil mee pikken. Na een ruime twee uur varen we voor de wind de Gouwzee op. Hier moeten we toch goed opletten, maar met de Bulletalie uit kunnen we net zonder gijpen de betonning volgen om vervolgens weer aan de wind het laatste rak naar de Marina Monickendam te bezeilen. Net onder een bui halen we hier 7 knopen SOG.

Eenmaal in Monnickendam, valt de aanblik een beetje tegen. We vinden het een beetje armetierig aan doen. En als we de stad in gaan had ik het me veel grootser voorgesteld.

Nou ja het biertje smaakt goed in de Koperen Vis en als je in de Marina je meldt krijg je ook nog een bon voor een gratis kop koffie.
’s Avonds eten we bij de Italiaan…..en gaan terug aan boord al waar de luiken, in ieder geval bij mij, snel dicht vallen.

De volgende ochtend staat er een broodmandje met twee krentenbollen en roomboter in een mandje op het voordek. Dat vinden wij nou nog eens helemaal top!

Ook terug is het weer mooi zeilweer met wederom een knoop of 14 NW wind.