Digitaal logboek van de reizen van de Yazz.

Waddentocht 2014

De jaarlijkse Waddentocht van de Watersport Vereniging Lelystad start op 28 mei 2014. Het palaver is om 09:30 uur en wordt een NO 3-4 Bft opgegeven door de organisatie. Ik heb mijn wijfels hierover, maar goed.

Wij hebben de boot in het kommetje gelegd vanuit de Deko en vertrekken rond 10:15 – 10:30 uur als één van de eerste schepen, met bestemming Makkum. Daar is de steigerborrel om 17:30 afgesproken.

Als we de Houtrib opvaren weten we dat 3-4 Bft een onderschatting is. En het miezert. Reden genoeg om de gang er goed in te houden en we lopen uit op de schepen achter ons. We meten regelmatig eind 5 begin 6 Bft.

Het water is knobbelig en Jeannet wordt bij de hoek van het Vrouwenzand dusdanig beroerd dat we besluiten Stavoren binnen te lopen. Om 13:15 meren we af in de oude haven en Jeannet gaat te kooi.

Rond een uur of 3 is Jeannet dusdanig opgeknapt dat ze aangeeft door te willen varen naar Makkum. Onder de beschutting van de Friese Kust is de deining van geen betekenis en we zeilen lekker door. Om 17:15 meren we af aan de meldsteiger van Makkum Marina en zijn nog net op tijd voor de steiger borrel. We komen als laatste binnen.

De volgende dag gaan we via Kornwerderzand over de Boontjes naar Terschelling. Als we rond 9:30 uur bij de Lorentzsluizen aankomen is het enorm druk en chaotisch. De meeste schepen liggen aan een lijn met de kop in de wind aan het remmingwerk. Er liggen veel meer schepen dan er in 1x in de sluis kunnen. Wij dobberen, kont in de wind, in stand-by modus halverwege voor de sluis. Als het licht op groen gaat kan ik snel via de lijzijde van het vaarwater de sluis in varen, zonder problemen. De sluis ligt helemaal nokkie nokkie. Het is dan 10:45 uur.
Het schutten gaat dan snel en we varen dan ook vrij vlot de Boontjes op en hijsen het zeil. Harlingen ligt net bezeild over de Boontjes en de zon breekt door. Ook hier krijgen we de gang er goed in en al snel ligt het hele veld achter ons; zelfs motorboten varen we voorbij :-).

Als we de Pollendam opdraaien krijgen we weer prachtige plaatjes te zien van alle schepen die naar de Wadden varen.

DSCF3903 DSCF3899

Tot aan de Vliestroom moeten we ruime wind varen op stroom mee. In de Vliestroom kunnen we scherp aan de wind en op de West Meep moeten we op kruisen tussen de bruine vllot door, die in grote getale ook onderweg naar Terschelling zijn. We moeten dus vaak, heel vaak ruimte geven aan deze bruine vloot. Om 15:00 uur varen we de haven van Terschelling binnen en meren af in de gereserveerde zone bij de 11-12m steiger. ’s Middags gaan we het dorp in, waar alles in voorbereiding is op de HT-race 2014 van morgen.

‘s-Avonds is het grote BBQ festijn van de WvL georganiseerd en we genieten in de zon van alle klaargemaakte lekkernijen.

IMG_0284 IMG_0281

Vrijdag is een vrije dag en staat in het kader van de HT-2014 race. Het weer zit enorm mee; het is prachtig weer en we genieten volop van het op Terschelling zijn.

Zaterdags willen we met de laatste 4 uur met de stroom mee naar Kornwerderzand. Met hoogwater Harlingen om 11:55 uur willen we om 08:00 uur weg uit Terschelling. Er staat weinig wind 2Bft en pas op de West-Meep kunnen we zeilen. Asl we op de Vliestroom varen zakt de wind weer wat weg en we besluiten met de genaker verder te zeilen. Met ruim 8 knopen zijn we om 11:00 uur bij Harlingen en na vele gijpen draaien we nu de Boontjes op gijpend met de genaker. De wind trekt aan naar 14 knopen en met het smalle vaarwater van de Boontjes besluiten we de genaker te strijken. De sniffer loopt vast en wil niet naar beneden. Ik moet op de ouderwetse manier de genaker strijken. Het zal geen toeval zijn dat ik dit ‘s-morgens nog in mijn hoofd heb doorgenomen…..

Om 12:00 uur komen we bij Kornwerderzand aan. Het is DSCF3946wederom druk, maar het lukt ons om als laatste in de sluis mee te schutten. Al met al kost het een uur om door de Lorentzsluis te komen en het laatste stuk naar Hindeloopen varen we ruime wind zonder genaker en meren af rond 15:00 uur.

Zondags is het wederom prachtig weeren we varen op de genaker naar Lelystad en sluiten de Waddentocht met en voldaan gevoel af.