Digitaal logboek van de reizen van de Yazz.

1-5 juni, Waddentocht 2011

Vandaag begint de jaarlijkse Waddentocht met de watersport vereniging de Houtrib. Het is prachtig weer, vol op zon maar weinig wind. Dit in tegenstelling tot vorig jaar toen je van de planeet woei en de tocht werd afgelast.

Er gaan weer zo’n 30 boten mee met de eerste stop in Makkum. Na het palaver om 9:30 uur met koffie en slagroomsoesjes vertrekt ieder op zijn eigen tempo naar Makkum.

Als we rond half 11 uitvaren staat er nauwelijks wind en zullen we een groot deel op de motor moeten varen. Met het grootzeil stand by motoren we de Houtrib uit het IJsselmeer op met 6 knopen SOG richting de ET-O om vervolgens koers naar de VZ-W te zetten.

Gek genoeg hebben we geen last van vliegjes, maar vliegen er wel heel laag een enorme school Aalscholvers vlak voorlangs.

Een uurtje voor Makkum krijgen we 13 knopen wind en kunnen we dus ook nog even lekker zeilen. Na de gebruikelijke steigerborrel in Makkum gaan we nog even eten in het dorpje.

De volgende dag is er helemaal geen wind als we om 8:00 uur uitvaren naar Kornwerd. De hele tocht tot aan Terschelling hebben we geen wind van betekenis en motoren we het hele stuk. Wel komen we net na de Pollendam een zeehond tegen die nieuwsgierig tussen alle schepen door zwemt….

Op Terschelling zijn de ligplaatsen gereserveerd, maar het is er behoorlijk vol als we aankomen. Als haringen in een ton meren langszij af bij een ander jacht, een Dehler 34 (Optima 101 eigenlijk). Deze heeft wel een handige manier gevonden om een hangmat via de spinakerboom op het voordek te monteren.

De volgende dag is een vrijde dag en we huren twee fietsen om een beetje over het eiland te fietsen. Het weer is wederom stralend, maar nu wel met wind dus fietsen we in de duinen tegen de wind in om langs de dijk bij het wat voor de wind weer richting jachthaven te trappen.

Zaterdag ochtend moeten we vroeg weg. Ik zet de wekker maar die gaat niet af(omdat ik die had ingesteld op alleen doordeweekse dagen…..) We zouden om 4:30 opstaan en 5 uur vertrekken. Dat laatste lukt, zij het dat we als laatste van de groep dit terug moeten richting Hindeloopen vertrekken.

De wind trekt lekker aan richting 6 Bft. Zonder rif maar met de gewone fok sturen we steeds zo hoog mogelijk en lopen de één na de ander in en komen uiteindelijk als 5de schip bij Kornwerd aan om vervolgens als één van de eerste in de kom van Hindeloopen af te meren.

Daar vindt weer het jaarlijkse oldtimer festival plaats, wat we vanuit uit de kuip kunnen bekijken.

Voor zondag geeft het Marifoonbericht door dat er onweer met windstoten tot 40 knopen met onweer kunnen optreden. Iedereen wil dus vroeg weg. Opeens is iedereen weg en moeten wij nog haasten ook, maar om 10:00 uur varen we uit. De avond ervoor heb ik de schoten van de fok  weggehaald zodat overstappers makkelijk over het voordek kunnen lopen. Maar in de haast vergeet ik die aan te slaan voordat we vertrekken en kom daar pas achter als ik de fok wil uittrekken als we onder zeil naar de VZ-W sturen. Snel rijg ik de schoten in, maar in de haast doe ik dat niet zorgvuldig, waardoor de zeiltrim niet naar wens ingesteld kan worden.

We krijgen flink wat wind als we richting de ET-O sturen met regen. Heel veel regen. En onweer. Heel veel onweer. En vlak boven ons schieten de flitsen  langs het firmament en knallende donders volgen direct. De bui hangt recht boven ons. Dan wordt Viv zeeziek en spuugt twee keer de puts vol….

Midden in de bui valt de wind weg en zet ik de motor bij om nu zo snel mogelijk de jachthaven te bereiken. Dan neemt ook de wind weer toe tot 6Bft. We stuiven deels op de motor en deels allen op het grootzeil richting de Houtrib.

Als we aankomen zijn we tot op de huid nat, Viv heeft het koud en is beroerd. Onze pakken hebben deze buien niet kunnen trotseren ondanks het feit dat ze 10000 mm waterkolom moeten kunnen hebben.

Hieronder nog even een filmpje.