Digitaal logboek van de reizen van de Yazz.
Digitaal logboek van de reizen van de Yazz.

21 mei 2009

Om 05:00 uur gaat de wekker; eigenlijk geen tijd als je vakantie hebt….
Maar goed we moeten met hoog water de Boontjes over.
Om 6:05 varen we de haven van Makkum uit richting de sluizen bij Kornwerderzand. Toch nog 20 minuten met de brommer aan vanuit de haven….
Het is er behoorlijk druk; we zijn duidelijk niet de enige die het Wad op gaan. Er wordt met twee sluizen tegelijkertijd geschut. De sluis voor de pleziervaart is net voor onze neus vol en dus moeten we draaien en via de grote sluis.

Om 07:00 uur zijn we geschut en op weg naar de boontjes. Er staat een straf briesje en een strak blauwe hemel. Dat hadden ze niet voorspeldsmiley. Wederom met de grote genua, zijn we vol getuigd en lopen 6 knopen over de Boontjes. De grote schepen kunnen ons net wel of net niet bijhouden en Karin stuurt strak langs de stuurboord tonnen om te voorkomen dat er over ons heen wordt gelopen en wij met de vuile wind zitten.

Het spannende moment kom zo inzicht; namelijk het traject over de Pollendam. Een nauw vaarwater met een betonnen muur die bij hoogwater slechts door staken wordt aangegeven. En dan heb je nog de snelle veerdiensten en grote veerdiensten die op en af varen. Man wat zijn die krengen groot…..vanuit de verte. Het lijkt of ze het hele vaarwater vullen…gelukkig zijn ze een stuk kleiner als ze je passeren en er is ruimte zat.

Op de Pollendam ligt er voor de pleziervaart een baan, gemarkeerd door gele tonnen aan bakboorzijde van de groene tonnen, vanuit Harlingen bezien.

Al met al vind ik het best spannend, temeer omdat we voor de wind (min of meer) de Pollendam over gaan. Hoewel we de Kassie An tot dan toe voor konden blijven loopt hij nu van ons weg alsof we stil staan. En dat met slechts de genua uitgeboomd (en natuurlijk het grootzeil). Wat een verschil maakt dat zeg!

Omdat het programma, Seaclear, niet steeds naar het Noorden wijst, zoals je Tom Tom wel doet, raak ik enigszins in verwarring als ik alle schepen voor ons een doorsteek zie maken rechtstreeks naar Terschelling over het Wad dat naar mijn mening zelfs droog valt…. En ik heb nog niets alcoholisch gedronken.

Het duurt even voordat ik me realiseer dat wat ik zie in de werkelijkheid en wat ik zie op de kaart klopt. Omdat de kaart niet steeds naar Noord draait moet je daar wel even rekening mee houden als je de werkelijk naar de kaart vertaalt. Gelukkig steekt er niemand door maar draait iedereen netjes vanaf de Blauwe Slenk de Vlietstroom op.

Omdat we toch echt op zee zitten hebben we ons allebei in de pakken gehesen en de veiligheidsvoorschriften nageleefd; dus zwemvesten om. Dat moet je eigenlijk altijd, maar op het IJsselmeer onder 4Bft smokkel ik daar wel mee….

We varen (foto’s op de West Meep) nu de West Meep over richting de Slenk en dat het Schuitengat nog een stukje en dan zijn we in Terschelling.

Rond het middaguur leggen we aan in de haven van West Terschelling, vlak bij de beroemde Brandaris.